Recenze na knihu Mlýny na Závišínském potoce a v Blatné

11.10.2020 10:56

Mlýny na Závišínském potoce s jeho přítoky a v Blatné

Napsal Jihočeský klub Obce spisovatelů (») včera v 15:42 v kategorii Nové knihy a recenze, přečteno: 23×

Jaroslava Pixová

Blanice, 2020

Takovou jedinečnou mapou jihočeských mlýnů, které byly vždy nespornými a samozřejmými milníky v krajině kolem řek a potoků, jsou knihy pilné putimské autorky Jaroslavy Pixové. Výjimkou není ani publikace s předlouhým názvem Mlýny na Závišském potoce s jeho přítoky a v Blatné, která vyšla v tomto roce v nakladatelství Blanice a po úspěšném křtu putovala mezi čtenáře.

Tyto knižní tituly J.Pixové jsou samy o sobě oceňovaným historickým materiálem, věnovaným zejména fenoménu mlýnů, ale také jejich provozovatelům - mlynářským rodům či současným vlastníkům. Trpělivou mravenčí práci se sháněním verifikovaných podkladů po archivech, kronikách a muzeích doplňují také autentické rozhovory s pamětníky i nynějšími majiteli a hlavně spousta dobových i aktuálních fotografií.

Celistvost obsahu a uznávanou fundovanou výpovědní hodnotu jednotlivých kapitol v knize ještě náležitě podtrhují ověřené historické souvislosti, nahlížené z geografického, společenského i ekonomického hlediska. A nejedná se jen o suchý a nudný výčet dat a údajů, knížka je zpracována čtivě a nesporně se díky spoustě jmen, historických faktů a vzpomínek v ní uvedených stane předmětem zájmu těch, kteří popisované lokality znají anebo dokonce byli s nimi oni sami nebo jejich předkové existenčně propojeni. Čtenáři pochopitelně ocení i to, že si spisovatelka všímá okolní krajiny, přírody, architektury, historických či sakrálních objektů, vybavení mlýnů, postupu průmyslu či kulturních a politických událostí ve sledovaných obdobích. V závěru pak děkuje všem, kteří jí byli se shromažďováním faktografických údajů nápomocni, ale skutečností zůstává, že bez její obětavosti, houževnatosti a vytrvalosti, ale i nashromážděných znalostí a zkušeností, by nevznikla ani tato kniha, ani předchozí svazky s tímto tématem.

Na stránkách knih tak čtenář putuje na Blatensko, na Zlatý potok s oficiálním názvem Závišínský, do Vacíkova, Roželova, Hvožďan, Javorového, Leletic a do desítek dalších lokalit, jejíchž jména jste možná ani nikdy neslyšeli. A přesto jejich historie a místopis jsou nesmírně zajímavé a díky zvolenému stylu literární prezentace i přitažlivé. A kdo ví, třeba vás právě tyto mlýny tak uchvátí a zaujmou, jako mnohé před vámi, že si je zvolíte za cíl při svých výletech nebo dovolených. A věřte, že neprohloupíte...

Hanka Hosnedlová